,

Sund müsli

Jeg kan rigtig godt lide müsli på min morgenmad, og har tidligere købt diverse morgenmadsprodukter, men mange gange har jeg også kunne konstatere at de er fyldt med hvidt sukker – hvilket jo ikke er så sundt.

Efterhånden har jeg fået sammensat en god og sund müsli, som jeg synes er rigtig god på de grøntsags smoothies, som jeg ofte spiser om morgenen. Men den er også rigtig god på A38, græsk yougurt og koldskål.

Man kan sagtens lave en dobbelt portion, og så opbevare den i en skål med tætsluttet låg i minimum 14 dage, så er der færdig müsli til de travle dage. Husk at müslien skal køle godt af inden den kommes i skålen – ellers bliver det blødt og ikke knasende og sprødt, som jeg gerne vil have den.

Udover en masse sunde kerner som jeg har brugt i denne opskrift, kan jeg også godt finde på at tilsætte nødder og mandler – det er kun fantasien der sætter grænsen for hvad der skal i.

Ingredienser: 2 dl havregryn, 1 dl. græskarkerner, 1 dl. solsikkekerner, 1 dl. hørfrøkerner, 2 tsk. kanel, 1/2 tsk. salt og 2-3 spks. akaciehonning.

  1. Put alle ingredienserne i en skål og rør det godt sammen.
  2. Hæld hele blandingen ud på en bageplade med bagepapir.

img_2429

3. Rist det i ovnen ved 180 grader i ca. 12-16 min. Sørg for at røre rundt ind imellem, så müslien ikke brænder på, og hold godt øje med det – lige pludselig går det stærkt. Og brændt müsli smager ikke godt !

Finder du gode smagsvarianter til denne müsli, håber jeg at du vil skrive det til i indlægget – så vi alle får glæde af det !

img_2431

 

 

 

 

 

6 replies
  1. Dorthe Nabo says:

    Den musli er nemlig en god start på dagen Lene! Er også min favorit. Jeg kan også godt lide at starte dagen med blended spinat, broccoli, avocado, æble, citron, ingefær – og serveret med et par mandler.

    Svar
    • Lene Johnsen says:

      Ja, jeg er også blevet inspireret af din mysli Dorthe 😉 Og ja en grøntsags smoothie/grød er også det jeg spiser – flere varianter med diverse bær, spinat, broccoli, ingefær, æbler, bladselleri, avocado – fordelt med ca 80% grøntsager og 20% frugt 😊

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *